cronopio.se

PULVIS ET UMBRA

Minnena ser mig (också)

Minnena ser mig. Så heter en självbiografisk prosatext av Tomas Tranströmer där han berättar om sin uppväxt. Jag har inte läst den, men den är en del av hans samlade dikter som står i hyllan strax bredvid mig. Kanske läser jag den en dag. Tranströmer var ju, och det behöver väl inte ens påpekas, en fantastisk poet. På så många plan. Men det är, av någon anledning, titeln på den här uppväxtskildringen som fastnat hos mig. För det är så att mina minnen har börjat se mig. Jag minns barndomen, ungdomen, eller om den minns mig (spelar det någon roll?). De kommer i stötar, i glimtar, och oftast är det bara positiva minnen och händelser. Utlandsresor, högtider, samvaro med vänner, somrar, höstar, vintrar, vårar. De cirkulerar ovanför och bredvid mig, vill in. Samtidigt är de redan inne, har alltid varit det.

Tomas Tranströmer
(1931-2015)

Sådant här kan man egentligen inte skriva, än mindre prata, om utan att det föreligger risk för jolmighet, gråtmildhet, patetik. Men man måste göra det ändå. Man gör ett försök att landa i vetskapen att man hade en privilegierad uppväxt, en kärleksfull barndom, en trygg ungdom, och att man fortfarande – i medelåldern – har ett stöd som verkligen inte är alla förunnat. Och man måste förhålla sig ödmjuk till det. Det är detta som format mig, gjort mig till Alexander, idag (tyvärr) 44 år gammal, arbetslös men inte orkeslös, en smula orolig, två smulor beslutsam, villig att testa det mesta, men inte att bli lurad. Kort och gott, att dra lärdom av det som varit. För jag har inga ursäkter att inte göra det.  Jag måste gå framåt, framåt, framåt. Och ni, ni som är runtomkring mig, ni måste inte gilla vad jag gör och säger, men ni måste förstå att jag har mina skäl och, kanske på ett djupare plan, att en människa inte är någonting utan en moralisk kompass, skitsamma åt vilket håll den pekar. Speglar finns överallt, och det går inte, man får inte täcka över dem.

Uppvaknandet är ett fallskärmshopp från drömmen. Och man landar aldrig.

Jenny, det fortsätter

För drygt fem och ett halvt år sedan dog en vän jag inte hade haft någon kontakt med på ett par år. Hon hade flyttat till Thailand för att skapa ett nytt liv. Där körde hon ihjäl sig på någon typ av hyrmoped. Hon hade åkt utan hjälm, och eventuellt var alkohol inblandat. Som jag förstår det hade hon tappat något, böjt sig ner och fram i farten och antingen krockat eller kört av vägen. Jag är inte helt säker. Jag vet heller inte om hon dog på plats eller på sjukhus. Men hon dog. Hon hade precis fyllt fyrtio.

Jag fick dödsbudet en måndagsförmiddag i januari när jag satt på tunnelbanan på väg till mitt dåvarande jobb. En gemensam vän ringde och berättade. Han hade känt henne längre än jag och hade bättre kontakt med henne. Följaktligen gick han också på begravningen; det gjorde inte jag. Jag hade då inte haft kontakt med henne på tre år och inte träffat henne på åtminstone fem.

Det finns människor som är betydelsefulla för en på sätt man inte förstår förrän de är borta. Relationer som kan verka negativa sår frön som utvecklas till näringsrika växter, även om det tar tid. Vi hade överlag en okej relation, skulle jag säga. Ensidig, men okej. Jag förstod under tiden vi umgicks att hon, som alla, hade mycket personligt bagage. Hon hade blivit behandlad illa av andra vid upprepade tillfällen. Men hon kämpade på. Kanske hade det blivit bättre om hon fått leva; jag förstod senare att hon ändå mådde relativt bra när hon tagit steget att byta miljö, och det är alltid något.

Det händer att jag tänker på henne, helt slumpmässigt vad det verkar. Inte på årsdagar eller sådant, utan bara när som. Hon gillade att skriva och uttrycka sig kreativt (hon jobbade som art director), hade fin sångröst och var i grund och botten en generös människa. Men hon var också rädd och plågad, och sådant begränsar. Det blev aldrig så att hon kom hem till mig någon gång under de åren vi umgicks, och jag kom heller aldrig hem till henne. När vi sågs drack vi oftast öl och snackade med främlingar på krogen. Ibland gick vi på pubkvällar med olika quiz. Trots att vi fick kontakt genom en dejtingsajt var det tydligt med en gång att det inte fanns någon sådan attraktion. Och det var skönt. Jag tyckte då och tycker nu att det inte ska behöva vara antingen eller – relationer måste få vara mer dynamiska än så. Nuförtiden känner jag överhuvudtaget ingen dragning till det motsatta könet på det sättet. Kanske var hon med och bidrog och fick mig att känna ett slags lugn där. Jag vet inte.

Det jag vet är att vi ibland bjöd varandra motstånd intellektuellt. Och så måste det få vara. Ibland var jag jobbig, men jag inbillar mig att en vänskap måste tåla påfrestningar, att man säger ifrån när man tycker det blir jobbigt, tråkigt, ensidigt, endimensionellt. Och på det stora hela förstod hon nog det, även om hon kanske inte alltid höll med.

Vi hade fina stunder. Och genom henne lärde jag känna en person som ännu finns i mitt liv och som jag har utvecklat en vänskap till jag inte vill mista. Så kan det också vara. Det hade väl varit roligt om vi tre hade kunnat umgås när vi närmade oss femtio, barnlösa (hon och jag) och klagande på samhället. Med eller utan öl. Kanske gör vi det någon gång. Jag vet inte var hon är nu, men samtidigt är hon här fortfarande, och kommer alltid vara det.

Tack för det du gav och det du fortfarande ger, Jenny. Fröna blev till skott som blev till växter, och de blommar nu.

Nyårsafton 2011

Tomhetens barn är vi alla

Det låg ett brev och väntade på mig i lådan. Mitt namn i handskrift. För omväxlings skull var det inte från någon myndighet eller dylikt. Nej, det var tydligen från ett förlag vid namn Fraktal, med logga prydligt stämplad på kuvertet och allt. Inuti låg en liten bok (eller snarare häfte) med titeln Tomhetens barn. Författare: En Raymond Kimber.  Det är bara det att vare sig förlaget eller dess redaktör ”Linda Barkelid” existerar. Googlar man kan man läsa att en kulturjournalist och en författare (som jag tidigare recenserat på den här sajten) också fått boken vid olika tillfällen. Det är alltid trevligt att vara i gott sällskap; frågan återstår dock: Varför jag?

Raymond Kimber är en (förmodligen uppdiktad) karaktär i Lars Jakobsons författarskap. Jakobson refererar till honom i flera av sina böcker, bland andra Kanalbyggarnas barn (1997) (en bok som gjort stort intryck på mig). Kimber ska vara psykolog/sociolog, förmodligen amerikan. Hans magnum opus är alltså Tomhetens barn, en samling fallstudier i olika mänskliga karaktärstyper. Utdrag ur detta verk har dykt upp sporadiskt i Jakobsons böcker, särskilt i hans senast utkomna bok Bokfört (2020), där texterna marknadsförs som ”småprosa” översatt av Jakobson själv. Uppskattar man sin Borges kan man le åt dessa tilltag, men oavsett finns här mycket att uppskatta. Texterna är ömsom vackra, ömsom tragiska, ömsom ironiserande. Och nu har någon skickat mig denna lilla, förmodligt extremt exklusiva, publikation. Osprättad och allt.

Jag funderar givetvis på vem som är avsändaren. Jag har tidigare skrivit om Jakobson, så det torde vara lätt att begripa att jag tycker hans författarskap är intressant. Jag skulle nog våga påstå att han också ibland varit en influens på mitt eget skrivande, i rakt nedstigande led från Borges då. Mysterier behöver vi fler av i livet, och det största mysteriet är alltid De Andra (jämför gärna med den franske Nobelpristagaren).

Nu önskar jag att den här Linda Barkelid fanns på riktigt. Jag hade gärna tagit en fika med henne, ställt några relevanta frågor. Två mysterier emellan.

Det enda jag är säker på är vad orden kan lova människan (lägesrapport mars 2025)

Sitter på biblioteket och bläddrar i en av salig Lars Noréns stoppklossar till dagböcker. Karln var sannerligen en enigma. Först går han hårt åt namngivna kulturpersonligheter för att några sidor senare ta dem till nåder. Samtidigt var han ju en del av det här kotteriet han föraktade så innerligt, och jag tror han var väl medveten om detta. Att han klämmer åt en person som Jens Liljestrand på Expressen sådär i förbifarten är kyligt. Om han bara visste hur de här människornas narcissim bara blir värre med åren. Schulman har man ju förstått att han helt medvetet gjort sig en karriär på att hänga ut hela sitt liv för var och en att ta del av, och han verkar inte skämmas över det. Varför skulle han? Han är åtminstone ärlig. Jensa däremot, han är lite ängslig. Vill så gärna bli uppskattad och läst. Men förstår naturligtvis vad folk tycker om honom, och det får honom att må dåligt. Så dåligt att han måste skriva om det, i en av Sveriges största kvällstidningar. Jävlar.

Nu var det här en utvikning. Vad jag egentligen ville säga är att jag har god lust att bara liksom ”ramla” ut i trafiken. På måndag har jag ett möte inbokat med biståndsenheten på kommunen. Det är allvar nu. Det här hade kanske varit lättare (även om det naturligtvis hade varit samma börda att bära, men på ett annat sätt) om jag inte hade haft kärlek och stöttning (och ofta ekonomisk sådan) från familjen tidigare. Då hade jag varit tvungen att ta tag i mig själv på ett annat sätt, det eller gå under. Den aspekten måste ju vägas in. Jag vill ju vara med och bidra, göra rätt för mig. Men att söka jobb idag … det är något speciellt. Jag skulle kunna skriva mycket om det, och en dag kanske jag gör det.

Det som är trevligt mitt i allt det här är att man uppskattar de små sakerna mer. Att få känna tacksamhet är en ynnest, särskilt när jag nu mer och mer börjar närma mig primalstadiet. Det skrämmer mig lite att bara en rekorderlig uppfostran och en livslång insocialisering i ett system som bygger på tillit mellan medborgare och stat och tillhörande normer och sociala koder bla bla bla står mellan mig och att kuka ur fullständigt. I slutändan är det ju bara djur vi är, inget mer.

En bra sak är annars att jag börjat få lite inspiration att skriva igen. Jag vet inte vad det ska bli av det, men vi får se. Det har varit mest dikter de senaste åren, men nu börjar det även klia i prosafingrarna. Jag hoppas att jag kommer att få möjlighet att dela med mig av de här texterna, att någon någon gång läser dem. Det ska jag inte sticka under stol med – jag vill bli läst. Det är inte samma sak som att den som läser måste tycka om det. Men vad är vitsen med att slunga ut ord i rymden där ändå ingen kan höra dig skrika? Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad och allt det där som Söderberg skrev. Kärleken går inte att förstå, men om om vi inte försökte, var stode vi då? som P. O. Enquist skrev i Nedstörtad ängel (läs den!). Jag skulle vilja utvidga det till att människan inte går att förstå, men det är vår uppgift att försöka, hur jävla svårt det än är.

Det fina med hotellen i Kalifornien är att de aldrig är fullbokade

Death is nigh.

Han ligger på kullen, det är augusti. En vecka, kanske två, sedan kommer hösten på riktigt. Vilken morgon ska han vakna till den bara anade septembersvalkan, den som är så annorlunda mot allt sommaren fört med sig?

Det är en gammal kulle på en gammal äng. De har alltid funnits här, kullen och ängen. Eller egentligen bara så länge han har funnits här, men det är samma sak. Och när han är borta kommer även kullen och ängen att försvinna bort, och inget spelar längre någon roll. Inget som någonsin har funnits kommer att spela någon roll.

Men än så länge kan man ligga på rygg och titta upp i himlen som nu har den där svagt blålila tonen av sommarbär utrörda i filmjölk. Man kan förnimma en svag svag rökdoft, jästa äpplen, våta löv. Och föreställer man sig att man bär skygglappar, som hästarna på slagfälten förr i tiden, då upphör tiden, och man kan teoretiskt befinna sig i ett annat århundrade.

Världen har dragit åt tumskruvarna länge nu. Det är ingen idé att kämpa emot. Låt det ha sin gång. Här finns ingen plats för honom. Han har försökt, det har han. Men han är någonstans emellan, inte ung, inte gammal, inte utsatt, inte stark, inte svag. Sådana som han ska klara sig själv. Samhället bygger på det. Men det går inte.

Han hade vetat länge vartåt det barkade. Så under våren stämde han träff med en man som påstod sig veta hur man fann sig en väg. En väg ut.

Stå bara så länge framför badrumsspegeln att du börjar tvivla på vem det är som tittar tillbaka, hade han sagt. När det börjar flimra framför ögonen, då är du hemma, hade han sagt. Och se till att fylla det jävla röret till kanten. Ner i det vadderade kuvertet, kuvertet i lådan där och där, sedan … väntar du.

Han hade följt instruktionerna till punkt och pricka. Lämnat kuvertet i brevlådan – en av de som ännu fanns kvar i det här fruktansvärda samhället – och dagen efter hade han hämtat Kaospåsen i en av de där boxarna som stod utanför mataffären. Hela upplägget var så märkligt att han valde att inte ifrågasätta någonting.

Och nu ligger han här, tittar upp i himlen, upp i blåbärsfilen, skygglapparna på, Kaospåsen vid fötterna. Det är medvetet; han måste göra en medveten ansträngning om han vill komma åt innehållet. Och snart vill han nog det, snart. Han funderar över vad påsen innehåller, och hur det motsvarar ett gultonat provrör av hans blod. Han undrar också över vad det där med spegeln fyller för funktion. Vad har den någonsin fyllt för funktion?

Han ligger och tittar upp i himlen. Under honom en kulle, under kullen en äng. Året är 1608. Han blinkar. Året är 1183. Han blinkar igen. Året är 1996 och han har parkerat mopeden tvåhundra meter därifrån, och de ska bada, och sedan ska de åka hem och lyssna på den där skivan som är så fantastisk och som ska följa honom, en av de saker som ska följa honom fram till den punkt då han inte längre orkar, när allt är upplevt, när allt har provats, och det är ju vackert, han är tacksam, så tacksam, det är inte alla som får …

Han minns. Henne. Han minns. Henne. Och henne. Och den där gången när han söp bort glasögonen på krogen i ett främmande land, och hur pappa hämtade honom på flygplatsen och hade nya glasögon med sig, för de hade ju receptet hemma. Och han minns alla ord han skrivit, ensam och med vänner, men på något sätt alltid ensam, och det är ju lite sorgligt att ingen kommer att läsa dem, men så är nu världen beskaffad. Han ler, kan inte låta bli.

När du öppnar påsen kan du inte göra det ogjort, det måste du förstå.

Ja, ja, ja. Jag förstår. Låt nu det som ska ske ske.

Han sätter sig upp, sliter inte blicken från filmjölkshimlen. Men skygglapparna har nu fallit av. Och Kaospåsen är så varm, så kall, så kittlande under fingertopparna, och det är gott så.

***

Some say the world will end in fire,
Some say in ice.
From what I’ve tasted of desire
I hold with those who favor fire.
But if it had to perish twice,
I think I know enough of hate
To say that for destruction ice
Is also great
And would suffice.

– Robert Frost, Fire and Ice

Monografi över A. L. N. (1981– ) [ofullständig]

Strax före fyra på morgonen för fyrtiofyra år sedan föddes på Södersjukhuset i Stockholm ett litet gossebarn. Ute var det snöstorm och kallt. Den stolte fadern ska enligt uppgift ha svimmat i förlossningsrummet; en historia som sedermera givit upphov till viss munterhet i familjen. Barnet skulle komma att få namn efter en stor krigarkonung, följt av faderns förnamn. Han var sin pappas förstfödde.

I landet var sedan ungefär femton månader en herre vid namn Thorbjörn Fälldin statsminister. Tio månader senare skulle en sovjetisk ubåt gå på grund innanför rikets territorialvatten vid ett landskap som hette Blekinge. I det stora landet i väster hade en tidigare jordnötsodlare drygt två veckor kvar med den yttersta kärnvapenmakten och fyrtiotre år och trehundrafemtionio dagar kvar att leva. Två månader tidigare hade sångsmederna B & B skänkt världen de utmärkta popkaramellerna ”Super Trouper” och ”The Winner Takes It All”. Tre månader senare lyfte en rymdfärja vid namn Columbia från jorden på sin jungfrufärd ut i världsrymden. Den skulle hinna med totalt tjugoåtta resor innan den tjugotvå år senare exploderade på väg ner mot jorden och tog sju själar med sig hinsides.

Exakt fyra månader efter att gossebarnet sett världens ljus lämnade en utmärglad man samma värld i ett fängelse i den norra delen av en ö i Nordatlanten. Han hade då sedan drygt sextio dagar vägrat att äta. En dryg vecka senare sköts den katolska kyrkans ledare, men överlevde. Gossebarnet levde då sedan fyra månader tillsammans med två systrar, mor och far strax söder om Huvudstaden. Det var ett relativt lugnt område och skulle så komma att förbli i ungefär trettiofem år innan flera på varandra följande regeringars fullständiga misslyckande på de migrations- och kriminalpolitiska områdena gav kännbara effekter i den verklighet de själva inte förstod någonting om. Då var gossebarnet sedan länge en vuxen individ och bodde i ett mindre bemedlat område i en stad cirka en mil öster om Huvudstaden, en stad han kallade sitt hem på jorden. Sedan dagen han föddes hade en svensk statsminister och en utrikesminister mördats, fem amerikanska presidenter kommit och gått och tre män i lustiga hattar bott i det Apostoliska palatset i världens minsta land. En landsman till gossebarnet – sedermera den vuxne mannen – med vågigt hår, solbränna och distinkt skånsk dialekt skulle senare komma att beskriva kärlek på trehundrasextiosju olika sätt som bara han på hela jorden var förmögen till. Gossebarnet självt skulle i sinom tid även han upptäcka ordens makt och komma att plita ner en inte oansenlig mängd berättelser och dikter, varav de flesta (i alla fall dikterna) av rätt medioker kvalitet. Vissa guldklimpar skulle dock värkas fram, av vilka somliga samlades i en bok som lämnades i en tunnelbanevagn i en stad som liknades vid ett stort äpple nådens år tjugohundratio. Möjligtvis plockades den upp av någon stressad pendlare som bara behövde ett par sekunder för att komma fram till att orden var obegripliga för honom.

Sexhundra mil därifrån vilade en Konung med läs- och skrivsvårigheter i sitt slott. Han slumrade, drömde, vred och vände på sig i sin säng. För trettioåtta år sedan, då han fortfarande var en prins, hade han sett en ekorre med silversvans pila uppför en trädstam i parken utanför sitt fönster. Nu återkom den till honom i drömmen, satt på fönsterblecket och tittade på honom där han låg. Konungen andades mycket långsamt. Tunna molnslöjor smekte det spröjsade fönstret. Två insikter drabbade honom där han låg, fortfarande medvetslös: Han skulle aldrig återfå det han känt första gången han såg ekorren, detta att något samtidigt brast och helades inuti honom, samt vissheten att det någonstans satt ett förvuxet gossebarn, böjt över ett smutsigt tangentbord, och skrev en berättelse ingen människa någonsin skulle förstå, utom just de två. Och kanske möjligen den blinde visionären från Buenos Aires i sitt oändliga bibliotek.

Några ord om personlig och samhällelig förändring

På senare tid har jag känt en ilska bli större inom mig. Det är inte så att jag går runt och är aggressiv, men jag har definitivt kommit till en punkt (kalla det personlig mognad om du vill) där jag inte längre tar det vi i dagligt tal kallar ”skit”. Människor jag bryr mig om säger att jag har blivit personlighetsförändrad, men kan inte precisera om det är bra eller dåligt. Jag håller med. Jag har genomgått en förändring, och fortsätter att göra det. Från hösten 2017 och cirka fyra år framåt var jag deprimerad, håglös och hade inte mycket livslust. Jag vet inte när jag kom ur det, om man nu någonsin kan komma helt ur en depression, men jag känner mig inte längre svag. Särskilt under 2023 blev det genom personliga omständigheter tydligt för mig att jag själv måste ta tag i mitt liv, hur klyschigt det än låter. Även det växte naturligtvis fram ur alla erfarenheter jag dittills haft. Mer konkret kan jag nämna min jobbsituation. Jag är officiellt arbetslös sedan september 2023 (då min sjukskrivning löpte ut), och har sedan dess sökt jobb i olika former. Genom olika insatser organiserade av bland andra Arbetsförmedlingen har jag insett att synen på vuxna, fullt friska och arbetsdugliga samt arbetsvilliga människor ibland är rent ut sagt fruktansvärd. Det förväntas att man ska gå med på förnedrande aktiviteter som inte leder någonvart, anordnade av fristående entreprenörer som har lärt sig hur en slipsten ska dras och hur man på bästa sätt suger skattekronor ur statens feta juver. Det sitter människor på kommuner och andra myndigheter som på fullt allvar hävdar att det är ”en bra erfarenhet att ha i cv:t” att jobba gratis för en arbetsgivare en ospecifierad tid, och att det är ”så samhället ser ut nu”. När man är 43 år gammal är man ingen dununge längre. Erfarenheter betalar inte räkningarna. Den här synen på arbete, arbetstagare och arbetsmarknaden i stort urholkar dessutom på sikt vanliga människors vilja att bidra till systemet. Notera nu att jag inte dömer ut modellen för människor som av olika anledningar (fysiska eller psykiska) har svårt att komma in på arbetsmarknaden, och som själva tycker det är ett okej sätt att ta ett första steg. Det som är gott för mig är inte gott för alla, och vice versa. Det är inte där skon klämmer. Det är den allmänna acceptansen av arbetsmarknadens utveckling, säg, de senaste tjugo åren.

Det har skett stora förändringar bara under min tid som vuxen. Dessa förändringar har drivits fram av politiker, arbetsgivare och möjliggjorts av att svensken i gemen är extremt passiviserad och historiskt har haft stor tilltro till myndigheter och systemet. Men med tanke på hur samhället blivit, otryggheten som växer, klyftorna mellan framförallt makthavarna och befolkningen, känslan av att man vad politikerna anbelangar i princip inte är mer än en vandrande köttbit, suddig och diffus i kanterna,  gör att det där möjligtvis kommer att förändras. Jag vet inte hur lång tid det kommer att ta, och det kommer naturligtvis att innebära olika saker för olika människor, men det kommer att förändras.

Det blev en liten utvikning där. Att definiera vem man själv är,  hur man förändrats genom åren och när det skedde är svårt. Någonstans är jag ändå ödmjuk (och lite, men jävligt lite, tacksam) för motgångarna, eftersom jag vet att de kommer att gagna mig framöver. Att exempelvis hantera en konflikt med ens rövhål till hyresvärd och deras tillika verklighetsfrånvända och förvirrade underleverantörer stärker sannerligen karaktären. Det är inte roligt, men en erfarenhet som lär en mycket om problemlösning och (i det här fallet utebliven) mellanmänsklig kommunikation. Jag känner att jag mycket jag skulle kunna delge exempelvis myndigheter i hur vi på andra sidan upplever saker och ting, saker de säkert skulle ha nytta av. Detta gäller även privata företag som använder mer eller mindre dubiösa metoder vid personalrekrytering. När jag mejlat och ifrågasatt vissa processer har jag dock snabbt märkt att det under den putsade ytan ibland kan råda en viss förvirring och osäkerhet när det kommer till att bemöta kritik. ”Den här jäveln har alltså mage att komma och kritisera det faktum att vi vill veta vad han skriver på Twitter innan det kan bli fråga om en visstidsanställning via ett bemanningsföretag vi anlitat eftersom vi inte vill ta ansvar för vår personal, men vi tycker det är okej ändå eftersom det här bemanningsföretaget verkar vara seriösa då de satsar på kompetensutvecklingar och gillar att anordna spännande saker som after work och föreläsningar av varmluftsförsäljare som fakturerar femtifyra papp ex moms för en halvdag med floskler som fräter sönder hjärnan så att den blir mindre motståndskraftig mot corporate bullshit? Sa jag förresten att vi är ett glatt gäng?”

Jag hoppas verkligen att en arbetsgivare googlar mig en dag och hittar det här inlägget. Over and out.

The Puppet King and Other Atonements by Justin A. Burnett

Title: The Puppet King and Other Atonements
Author:
Justin A. Burnett
Publisher:
Trepidatio Publishing
Year of publication:
2022

 

The Puppet King and Other Atonements

The Puppet King and Other Atonements by Justin A. Burnett

I wanted to like this book more than I did. To be honest, getting through this was a chore at times. There is great potential here, but the stories are too obscure, too verbose. At times, it was a challenge to discern if anything actually happened. The book claims to contain ”Borgesian” tales, but whoever wrote this must not have read – much less understood – Borges at all. This does not have to mean the tales are bad, they’re just not Borgesian, neither in style nor in content. What they are are meditations on the human condition, the infinite cosmos, the insignificance of mankind, puppets, the whole Ligottian spiel. The last story – ”The Puppet King: A Monologue” – takes this to the extreme, treating the reader to a dissertation on the abovementioned themes, but cluttered in academic prose so dense as to be nearly unreadable. Yeah, I know it’s intentional, but it’s still a bitch to get through and not very enjoyable.

Still, there are glimpses of greatness here. I liked ”The Golden Thread”, and ”Our Endeavor” had a great premise but sadly petered out at the end. ”ABDN-1” gave me Event Horizon vibes (check out the movie if you haven’t already), but I probably need to re-read it to get everything.

All in all a frustrating read. Granted, I am a slow reader, but the time it took me to finish this probably says something about the contents. I’d still recommend it to people who like Ligotti, Padgett and the whole cosmic horror thing, but you have to be patient. This is dark, dense and challenging stuff. I only wish it didn’t make me feel so dense.

Mindre känd text ur Alexander Nyströms senare produktion

Ända sedan Utkast till ett mörker gavs ut 2009 har jag av och till jobbat på nästa novellsamling. Den har haft arbetstiteln Trick med speglar, och ska jag vara ärlig kommer jag fan ingen vart med manuskriptet. Jag har stuvat om i berättelserna, bytt namn på den, låtit den ena texten ta över den andras titel, kopierat stycken ur en novell och klippt in i en annan och fan och hans moster. Ja, ni hör ju. Det känns lite som om det här projektet inte flyter, minst sagt. Förmodligen är det för att jag som vanligt har svårt för att skriva konventionella noveller och mer gillar att röra mig i kortprosans marker. Detta kombinerat med det faktum att mina texter innehållsmässigt av och till är mer än lovligt flummiga gör att det knappast kan bli tal om någon novellsamling i konventionell bemärkelse. Det här borde jag förstås ha insett för länge sedan. Men hav förtröstan! Det finns en hel del material jag kan använda mig av ändå; jag måste bara släppa tanken på att det ska bli en samling med elva-tolv noveller med klassisk början, mitt och slut.

Jag hade planerat att samlingen skulle innehålla tre delar, varav den första skulle bestå av kortare prosatexter. Det är också i texterna i denna avdelning (som den ser ut nu) som jag ”känner igen” mig själv och mitt uttryckssätt. Därför tänkte jag nu bjuda på en av dessa texter, om inte annat för att ta udden av det faktum att om jag inte gör det kommer det här åbäket troligtvis aldrig att få se dagens ljus alls. Med åbäket syftar jag alltså på hela projektet. Nåväl: Den här mycket korta berättelsen (jag inbillar mig att det döljer sig minst en berättelse i den) heter Mindre kända skatter ur Kung Salomos kista. Väl bekomme och, som alltid, tack för att du läser.

Ursäkta röran (jag bygger om)

Just nu håller jag på att putsa lite på sajten. Det behövdes en rejäl omdaning här, det var helt klart. Jag börjar så sakteliga känna inspirationen komma tillbaka igen efter att ha legat vilande ett bra tag. Därför tyckte jag också webbplatsen kunde behöva en liten grafisk uppdatering. Således ett nytt tema och ett justerande av menyn. Tanken är att jag från och med nu ska fokusera på innehåll på svenska. Kanske kommer jag att skriva fler recensioner och andra texter på engelska, men dem tänker jag i så fall publicera annorstädes. En gång för länge sedan hade jag en blogg för musikrecensioner, men till den har jag garanterat tappat inloggningsuppgifterna. Tillsvidare får alla redan publicerade musikinlägg ligga kvar, oavsett på vilket språk de är skrivna.

Övrigt: Jag går igenom gamla kortprosatexter. Kanske några av dem går att använda till den samling jag hållit på att tramsa runt med i tio års tid (om inte längre!) och inte riktigt får att flyga. Det finns texter där som har potential, men sammantaget är det för ”schizofrent”. Jag har velat skriva längre texter än de som ingår i Utkast till ett mörker, och till viss del har jag lyckats. Samtidigt kan jag inte släppa det kortkorta formatet, där jag känner att jag kommer som mest till min rätt. De texterna är inte vidare kommersiellt gångbara, men det är ju å andra sidan inte innehållet i dem heller. Möjligen lägger jag upp några av dem här. Jag vet inte när, men garanterat innan helvetet fryser till is i alla fall.

Tack för att du läser! Skriv gärna en kommentar; det blir så tomt här annars.

« Äldre inlägg

© 2025 cronopio.se

Tema av Anders NorenUpp ↑